De Impact van Stress Op Je Progressie

De grote drie
Als we het hebben over de meest besproken factoren die je progressie beïnvloeden hebben we het vaak over de grote drie: voeding, training en rust.
Hoewel deze factoren inderdaad een overgrote rol spelen tijdens het boeken van progressie is er een andere factor die men vaak over het hoofd ziet.
Een factor die je progressie – ondanks de juiste voeding, training en rust –  absoluut de das om kan doen.
Stress; een toestand van psychische spanning en druk.

Wat is stress?
Stress is een complex begrip dat geen vaste definitie kent. Zo maakt het lichaam onderscheid in een acute vorm en een chronische vorm. Tijdens je training ervaart je lichaam continu acute stressprikkels; het lichaam ziet het bewegen van gewicht tegen weerstand als een inbreuk op de integriteit van spier, pees, bot etc. Hierdoor ontstaan processen in het lichaam die ervoor zorgen dat het lichaam deze inbreuk kan opvangen.
Het zenuwstelsel zorgt onmiddellijk voor een ‘vecht- of vluchtreactie’, wat ons lichaam klaarstoomt voor actie. Spierweefsel spant aan en de bloeddruk en hartslag gaan omhoog. De pupillen verwijden zich en het bloed wordt onttrokken aan orgaanweefsel en gestuurd naar spierweefsel.
Na enkele minuten treedt een tweede systeem in werking. Onder invloed van de hypofyse, een kleine klier onder in het brein, produceren de bijnieren cortisol. De bloedsuikerspiegel stijgt en de stofwisseling bevorderd. Daardoor komt er meer energie vrij om met de stressvolle situatie om te gaan. Door middel van deze aanpassingen in het lichaam kan de vraag vanuit de hersenen worden uitgevoerd. Na de stressprikkel herstelt het lichaam normaliter door in de anabole fase (rustfase / opbouw van weefsel) te komen.
Regelmatige vormen van acute stress helpt het lichaam om zich aan te passen na een specifieke stress prikkel, waardoor weefsel zoals bot, spier, pees etc. versterkt en op lange termijn progressie verzorgt. Dit maakt dat je omhoog gaat in kracht en spiermassa na enkele weken van trainen.

Chronische stress
Op het moment dat acute stress aanhoudt – door werk, een traumatische gebeurtenis, belangrijke tentamens etc. – spreken we van chronische stress. Het lichaam is niet meer in staat om te herstellen van de stressprikkel en blijft vastzitten in de katabole fase. Het lichaam blijft ingesteld op een ‘vecht- of vluchtreactie’ waardoor het lichaam continu op scherp staat. Op dit moment vind er weinig tot geen herstel meer plaats maar wel afbraak. Klachten die ontstaan zijn: hoofd-, nek-, en rugklachten; stijfheid; hyperventilatie; slapeloosheid; koude handen en voeten; wazig zien, dubbel zien; hoge bloeddruk, hartklachten; maag- en darmklachten; duizeligheid; verminderde weerstand. Je kunt je voorstellen dat dit proces een behoorlijke impact heeft op je progressie.

Acute stress vs chronische stress

Acute stress vs chronische stress

Tips
Hoewel stress niet zomaar op te lossen is, zijn er wel enkele tips die je kunnen helpen om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met stress.

  • Ga stressvolle situaties uit de weg indien mogelijk; natuurlijk is het niet altijd mogelijk maar maak het jezelf niet te moeilijk. Je hoeft niet naar drie verjaardagen op één dag als je ook nog een opdracht voor werk moet afronden en je hebt afgesproken om op je nichtje te passen. Het is niet erg om een keer af te bellen als het voor jou niet goed uitkomt.
  • Doe aan meditatie; en nee hier bedoel ik niet mee dat je twee uur per dag volgens een boedha poppetje moet mediteren. Maar probeer om bij stressvolle situaties of net voor het slapen even de tijd te nemen om je enkel op je ademhaling te focussen en even nergens anders aan te denken.
  • Minimaliseer de hoeveelheid tijd die je besteed aan televisie kijken, computeren, op je telefoon zitten; Nee er is tóch niks nuttigs op de televisie..
  • Spendeer meer tijd aan vrienden, familie en hobby’s; ja je zusje is soms misschien heel irritant maar meer tijd spenderen met je naasten werkt in de meeste gevallen stress verlichtend!
  • Blijf niet hangen in eerder gemaakte fouten; wat gebeurd is, is gebeurd. Natuurlijk is het klote om fouten te maken, maar in plaats van blijven hangen in teleurstelling en frustratie kan je de fout beter meenemen in je rugzakje, de volgende keer maak je écht niet meer dezelfde fout.
  • Slaap voldoende; slaap doet een mens goed. Op het moment dat je in een diepe slaap komt kan het lichaam aanzienlijk beter herstellen.
  • Blijf georganiseerd; een goede planning verzorgt de helft minder stress.
  • Sport; sporten / bewegen is één van de meest geïndiceerde oplossingen betreffende stress vermindering