Stukje voorlichting: Lage rugpijn

Wat?

Zo’n pijnlijke steek in je onderrug die soms uitstraalt naar de bil, nét na een zware deadlift, een abrupte beweging of zomaar ineens. De pijn blijft in de meeste gevallen doorzeuren en je hebt écht het gevoel dat er iets kapot is in je rug. Alle bewegingen zijn pijnlijk en het liefst zou je continu in dezelfde houding zitten zodat de pijn niet gevoeld wordt.
Maar wat is er eigenlijk aan de hand, en nog belangrijker wat doe je er in hemelsnaam aan?

Aspecifieke rugklachten

Als rugklachten korter dan zes weken bestaan, spreken we van acute rugklachten. Van de mensen met acute rugklachten wordt bij meer dan 95% geen lichamelijke afwijkingen gevonden. Artsen spreken dan van ‘aspecifieke rugklachten’. De klachten worden in de meeste gevallen ontwikkeld door een acute overbelasting. We kunnen dit mooi uitleggen aan de hand van het belasting – belastbaarheidsmodel.

Belasting-belastbaarheidsmodel

In deze afbeelding zie je dat de belasting gelijk hoort te zijn aan de belastbaarheid. Belasting is datgene waar je jezelf mee belast (trainingen, werk, school, relaties etc.), de belastbaarheid is dat gene wat je lichaam fysiek en mentaal aankan.  Bij overbelasting van de rug is de belasting groter dan de belastbaarheid.
Overbelasting van de rug kan het gevolg zijn van:
•Een te grote belasting bij een normale lichamelijke conditie
•Een normale belasting bij een onvoldoende lichamelijke conditie

In beide gevallen kan een spierblessure in de rug ontstaan. Zo’n blessure is onschuldig en geneest snel. Het beloop van de rugklachten blijkt heel gunstig te zijn: binnen korte tijd zijn de klachten meestal geheel verdwenen. De helft van alle mensen met acute rugpijn is binnen één á twee weken klachtenvrij. Na zes weken gaat ruim 90% weer normaal en klachtenvrij door het leven.

Stukje voorlichting

  • Het gaat om onschuldige rugpijn; precieze oorzaak is niet aan te geven.
  • Heftigste pijn duurt slechts enkele dagen en neemt dan af.
  • Bewegen bevordert het herstel; bewegen met pijn veroorzaakt geen schade.
  • Ga zoveel mogelijk door met dagelijkse activiteiten; is dat niet haalbaar, neem dan enige dagen af en toe rust.
  • Neem contact op met de huisarts bij stekende en/of uitstralende pijn naar – één van de – benen
  • Heb je een ‘niet pluis’ gevoel, neem dan altijd contact op met de huisarts

Wat doe je eraan?

  • Beweeg voldoende, de pijn veroorzaakt geen schade en met vastzetten van je houding om pijn te verminderen verzorg je des te meer stijfheid en – op lange termijn- meer pijn
  • Pas je belasting aan op je belastbaarheid. Het heeft vrij weinig nut om door de pijn heen nog even een deadlift van 200 kg uit te voeren, sterker nog, het zal de klachten hoogstwaarschijnlijk verergeren.
  • Stabiliteitstraining (core-stability), men streeft maar naar een zó sterk en mooi mogelijk lichaam, zonder na te denken over de functionaliteit van een training. Zo ontwikkelen veel sporters met name de ‘grote bewegers’ zoals de m. Pectoralis, m. Latissimus Dorsi en mm. Quadriceps en verwaarlozen zij de ‘kleine stabilisatoren’ waardoor een disbalans ontstaat en de kans op blessures dermate vergroot.
    Klik hier voor de link naar stabiliteitsoefeningen
  • Relax, besteed regelmatig aandacht aan het ontspannen van je lichaam. Constante spierspanning leidt tot verminderde spier doorbloeding en disbalans binnen het lichaam waardoor pijn eerder kan optreden.
    Klik hier voor de link naar ontspanningsoefeningen